تلاش چین برای محدودسازی بازی‌های ویدیویی؛ سقوط ده‌ها میلیارد دلاری سهام چند شرکت

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۰۴

انتشار عمومی پیش‌نویس یک قانون در چین نشان می‌دهد دولت این کشور به دنبال محدودسازی ویژگی‌های پرداخت پول در بازی‌های ویدیویی است.

بر اساس پیش‌نویس قانونی که توسط اداره ملی مطبوعات و انتشارات چین به عنوان رگولاتور حوزه بازی منتشر شده است بازی‌های آنلاین حق ندارند افراد را با ارائه پاداش به انجام بازی و خرج بیش از اندازه پول تشویق کنند. تشویق ورود روزانه به بازی و یا ترغیب گیمرها برای پرداخت مبالغ مضاعف هنگام شارژ حساب نیز از جمله دیگر موارد ممنوعه عنوان شده است.

همچنین همه بازی‌های ویدیویی باید محدودیتی برای سقف شارژ حساب‌ها تعیین کرده و گیمرها را با نمایش هشداری نسبت به «رفتار مصرفی غیرمنطقی» مطلع کنند.

شرکت‌های این حوزه در سال‌های گذشته تحت سرکوب‌های متعددی از سوی دولت چین قرار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد روند کنترل فعالیت آن‌ها ادامه‌دار باشد. انتشار پیش‌نویس قوانین جدید نیز موجب سقوط سهام چند شرکت بزرگ و فعال حوزه بازی‌سازی در چین شد.

شرکت هلدینگ «تنسنت» (Tencent) که بزرگ‌ترین شرکت سازنده بازی‌های ویدیویی در جهان از نظر میزان درآمد است با سقوط ۱۲ درصدی قیمت سهام بیش از ۴۳ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد. این در حالی است که قیمت سهام «نت‌ایز» (NetEase) به عنوان دیگر شرکت بزرگ بازی‌ساز چینی ۲۷ درصد سقوط کرد. برخی دیگر از شرکت‌های حوزه بازی مانند «بیلی‌بیلی» (Bilibili) نیز بیش از ۱۰ درصد از ارزش بازار خود را از دست دادند.

اداره ملی مطبوعات و انتشارات چین که تاکنون شرکت‌های سازنده بازی‌های ویدیویی را به اجرای محدودیت‌هایی مانند کنترل محتوا و تایید نام واقعی کاربران ملزم کرده می‌گوید تا تاریخ ۲۲ ژانویه منتظر دریافت نظرات عمومی درباره پیش‌نویس مقررات جدید خواهد بود.

دولت چین اواخر سال ۲۰۲۱ قوانین سختگیرانه متعددی را برای کنترل شرکت‌های فعال فناوری اعمال کرد که نوعی سرکوب بازیگران بزرگ این حوزه به حساب می‌آمد. پیش‌نویس مقررات منتشر شده نشان می‌دهد دولت چین به دنبال اعمال سختگیری‌های تازه‌ای علیه این حوزه است.

وزارت فرهنگ و گردشگری چین در سال ۲۰۱۰ مقرراتی را در زمینه کنترل شرکت‌های فعال در حوزه بازی‌سازی صادر کرد اما این قوانین در سال ۲۰۱۹ لغو شدند. بر اساس پیش‌نویس جدید، اداره ملی مطبوعات و انتشارات چین تنها مسئول نظارت بر کلیه فعالیت‌های بازی‌های ویدیویی در این کشور خواهد بود.

ایجاد محدودیت در زمینه میزان هزینه‌کرد گیمرها برای شارژ حساب بازی خود می‌تواند موجب کاهش قابل توجه درآمد شرکت‌های ارائه‌دهند بازی‌های آنلاین شود. با این حال تاثیر مقررات پیشنهادی بر شرکت‌های این حوزه تنها زمانی مشخص خواهد شد که متن نهایی پیش‌نویس فعلی منتشر شود.

بر اساس گزارش نهادهای رسمی چین، درآمد بازی‌های ویدیویی در این کشور در سال جاری با تجربه رشد ۱۴ درصدی در مقایسه با سال گذشته به ۳۰۳ میلیارد یوان (۴۲،۷ میلیارد دلار) رسید. این بالاترین رکورد فروش سالانه از زمان ثبت این داده‌ها در سال ۲۰۰۳ به حساب می‌آید.

درآمد صنعت بازی چین در سال ۲۰۲۲ به دنبال شرایط اقتصادی، رشد آهسته کاربران و محدودیت‌های نظارتی دولت ۱۰،۳ درصد کاهش داشت. اداره ملی مطبوعات و انتشارات در اواخر سال ۲۰۲۱ تایید عناوین جدید بازی‌ها در این کشور را متوقف کرده بود.

این سازمان در همان بازه پیشنهاد داد گیمرهای زیر ۱۸ سال نمی‌توانند بیش از سه ساعت در هفته به بازی آنلاین بپردازند و ساعت‌های مجاز برای بازی نیز بین ۸ تا ۹ شب اعلام شده بود.

اداره ملی فضای مجازی چین نیز ماه اوت گذشته قوانینی پیشنهاد داد که بر اساس آن استفاده افراد زیر ۱۸ سال از تلفن‌های هوشمند به ۲ ساعت در روز محدود شود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد
خبرها
اقتصاد و بازار

شنیداری

پادکست‌ها